
Fałszywe faktury – co grozi wystawcy, a co grozi nabywcy?
4 lipca, 2025Przestępstwo prania pieniędzy, uregulowane w art. 299 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2024 r. poz. 17), stanowi jedno z kluczowych przestępstw przeciwko obrotowi gospodarczemu, służących ochronie legalnego obiegu wartości majątkowych. Ustawodawca penalizuje zarówno działania mające na celu utrudnienie ustalenia przestępczego pochodzenia mienia, jak i jego legalizację. Przedmiotem czynu zabronionego może być każde mienie uzyskane z czynu zabronionego, niezależnie od jego rodzaju – środki płatnicze, papiery wartościowe, nieruchomości, prawa majątkowe i inne.
Kto podlega odpowiedzialności karnej z art. 299 § 1 k.k.?
Zgodnie z art. 299 § 1 k.k., odpowiedzialności karnej podlega ten, kto przyjmuje, przechowuje, przekazuje, przewozi, przesyła lub dokonuje innej czynności dotyczącej mienia pochodzącego z czynu zabronionego, mając na celu udaremnienie lub znaczne utrudnienie stwierdzenia jego przestępczego pochodzenia, wykrycia, ustalenia miejsca pochodzenia, wykrycia sprawcy lub zajęcia tego mienia. Przepis ten penalizuje zatem nie tylko czynności stricte legalizujące, ale również każdą formę utrudniania postępowania organów ścigania i sądu w zakresie identyfikacji źródła pochodzenia majątku.
Istotną cechą konstrukcyjną omawianego przestępstwa jest jego umyślność, przy czym możliwe jest przypisanie winy także w postaci zamiaru ewentualnego. Oznacza to, że odpowiedzialność karna może zostać przypisana również sprawcy, który przewidywał możliwość pochodzenia danego mienia z czynu zabronionego i godził się na to, podejmując określone działania. Okoliczność ta rodzi ryzyko pociągnięcia do odpowiedzialności karnej również tych osób, które nie działały z pełną świadomością przestępczego charakteru majątku, lecz których zachowanie było nacechowane rażącą nieostrożnością bądź świadomym zaniechaniem weryfikacji pochodzenia środków.
W praktyce ryzyko nieświadomego uwikłania się w proceder prania pieniędzy najczęściej dotyczy sytuacji zawierania transakcji z nieznanymi podmiotami, zwłaszcza z wykorzystaniem gotówki lub anonimowych kanałów płatności, przy braku weryfikacji źródła środków. Szczególnie narażone są osoby działające w charakterze pośredników m.in. pośredników nieruchomości, agentów finansowych, księgowych czy doradców podatkowych, które w ramach wykonywania działalności zawodowej przyjmują lub przetwarzają środki nieznanego pochodzenia, bez przeprowadzenia należytej analizy.
Z punktu widzenia prawa karnego, nie ma znaczenia czy podmiot miał bezpośrednią styczność z czynem pierwotnym (np. oszustwem, handlem narkotykami), z którego pochodzi mienie. Wystarczy, że świadomie uczestniczy w dalszym jego obrocie, mając świadomość (choćby potencjalną) o nielegalnym źródle jego pochodzenia. Taka konstrukcja umożliwia objęcie penalizacją nie tylko „organizatorów” procederu, lecz również osoby „pośrednie”, które przyczyniły się do jego skutecznego ukrycia lub legalizacji.
Warto również wskazać, iż ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 172) nakłada na tzw. instytucje obowiązane (np. banki) szereg obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy, w tym obowiązek identyfikacji klienta, weryfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz stosowania środków bezpieczeństwa finansowego. Niedopełnienie tych obowiązków może skutkować odpowiedzialnością administracyjną, a w niektórych przypadkach również karną.
Jaka kara za pranie brudnych pieniędzy?
Sankcje przewidziane za przestępstwo z art. 299 k.k. są zróżnicowane w zależności od charakteru czynu. W typie podstawowym sprawcy grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. W przypadku działania w porozumieniu z innymi osobami, uczynienia z tego procederu stałego źródła dochodu lub osiągnięcia znacznej korzyści majątkowej, możliwe jest orzeczenie kary do 10.
Z uwagi na powyższe, należy podkreślić konieczność zachowania szczególnej ostrożności przy dokonywaniu wszelkich transakcji finansowych, zwłaszcza z udziałem podmiotów nieznanych, działających poza standardowymi kanałami obrotu. Uczestnictwo w obrocie gospodarczym wymaga bowiem nie tylko znajomości przepisów, lecz także stosowania standardów należytej staranności i minimalizacji ryzyka prawnego, również w kontekście potencjalnej odpowiedzialności karnej za nieumyślny udział w procederze prania pieniędzy.